Obtížnost hraní na vysokých úrovních

Článek ze série Legendy a znalost
Napsal ShadoWWW

V každé edici, když dojde řeč na hraní na vysokých úrovních, tak vždy někdo prohlásí, že se hra po 12. úrovni hroutí. (Někteří to říkají o 10., někteří o 8., někteří o 15. úrovni..., ale význam je vždy stejný.) Tato "fráze" je s D&D natolik spjatá, že ani nezáleží na edici, o které se diskutuje. A i když je vysokoúrovňová hra v 4. edici docela jiná než vysokoúrovňová hra v 1. edici, tak obecný komentář, že hra na vysokých úrovních nefunguje, trvá stále.

Jako fanoušek vysokoúrovňového hraní všech edic jsem nikdy zcela nesouhlasil s myšlenkou, že se hra hroutí. Nicméně přiznávám, že je to částečně pravda, ale jen pokud se na to podíváme určitým způsobem. Lidé uznávají, že na určíté úrovni se hra mění. Podle mě jsou ve hře tři takové zlomové body - nízká úroveň, střední úroveň a vysoká úroveň. Myslím, že čtvrtá edice tyto změny pěkně identifikuje. Změny se nezaměřují na to, jak se postavy stávají mocnějšími a jak se výzvy, kterým čelí, stávají obtížnějšími. Místo toho se mění celá hra. Tři stupně hry, společně s odpovídající změnou v síle a vlivu postav a protivníků, dávají značný smysl.

Hra, kde postavy pobíhají podzemím a sekají věci mečem, je prokazatelně úplně jiná než ta, kde se teleportují z místa na místo a pomocí artefaktů rozkládají obrovské hordy nepřátel. Vlastně by to měly být rozdílné hry. Myslím, že hráči, kteří mají rádi různé úrovně hry, chtějí, aby byla jiná. (Lidé, kteří tvrdí, že hra nefunguje na té a té úrovni, sami o sobě tvrdí, že nemají zájem o styl hraní na vysokých úrovních, což je samozřejmě v pořadku!)

Někteří hráči mají rádi nízkoúrovňový, kurážný druh hry, "kde jdu sehnat další dva tříbrňáky, abych si měl za co dnes koupit jídlo." Jiní chtějí bojovat s bazilišky a zachránit celé město od invaze troglodytů. A ještě jiní si chtějí vytvořit svou vlastní sféru existence a zaplnit ji mnoha planetami. (A mnoho hráčů chce dvě či všechny tyto věci.) Rozpoznání těchto různých tužeb a potřeb umožňuje herním vývojářům, aby ušili hru na míru.

To znamená, že by nejspíš měly být určité činnosti, stavy a účinky navázány na úroveň. Nejspíš libovolný druh teleportace by měl být účinkem střední či vysoké úrovně. Vysávání energie nebo schopnost se zraňujícími účinky by měly být střední. Cestování sférami by mělo být vysokoúrovňové. A tak dále.

K čemu tímto článkem směřuji? Úroveň hry má vliv na složitost příběhu i mechaniky. (Tím neříkám, že nízkoúrovňový příběh nemůže být významný, ale nespíš nebude zahrnovat několik úrovní reality nebo podstatu božstev.) Úroveň budí očekávání. A povinností vývojaře je podle mě jejich naplnění.
 

Původní článek s anketou ZDE.

Autor: Monte Cook
Napsal ShadoWWW 20.02.2012
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 20 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12312006950378 secREMOTE_IP: 3.22.51.241