Polemika: Odměňování postav hráčů v CnL systému

V jedné zdejší diskusi mě zaujala lehká odlišnost v tom, jak každý z nás pojímá odměňování postav hráčů zkušenostmi. Myslím, že se shodneme na tom, že nikdo neodměňuje pouze podle tabulek, tj. za poražení protivníka a překonání problémů. Nicméně, zdá se mi, že řada lidí zašla ještě dál než my, podle mého názoru skoro až za hranici, kterou je v systému d20 rozumné dodržovat...
Napsal Rytíř
Když totiž přijmeme myšlenku, že se postavy mohou zlepšovat lineárně pořád víc a víc, nezbývá než si nějak vysvětlit, jak je to možné. ZK mohou představovat opravdové zkušenosti a zdatnost postavy jen do určitého stupně, potom už při pokusu o "vysvětlování" síly postav přichází na řadu nějaká nadpřirozená síla nebo magie, na epických úrovních už pak jistá míra zbožštění. Každopádně je faktem, síla postav je ve světě d20 velmi různorodá a velmi snadno rozpoznatelná.
No, a pokud DM odměňuje více hraní postavy, vnoření do příběhu, vtipnost apod. víc, než nějaké bojování, pak zde nutně vidím rozkol. Aby totiž herní svět dobře fungoval, je takřka nezbytné, aby si DM určil, jak silné budou CP - čím déle pak svět hraje, tím jasnější také pro něj je rychlost postupu cizích postav na vyšší úrovně (je-li vůbec nějaký) :). Jenže pokud odměňuje při hře více hraní hráče postavy, než její vlastní akce v daném světě, tak začne být záhy jasné, že VP se zlepšují dramaticky rychleji než všechny ostatní postavy s podobným zázemím a prožitky. Jak si to vysvětlujete? Přece kdyby se odměňovalo "spravedlivě", všechny CP by měly vždy plný počet bodů za dokonalé vžití do své role.. :))
No jistě, dá se namítnout, že takový rozdíl je za prvé jen těžko pozorovatelný (není pravda, zejména při delší hře na jednom místě) a hlavně, že hráči to samozřejmě chápou a tento fakt jen podtrhuje význam VP oproti CP. Závisí to velmi také na typu hráče. Ten, koho zajímá hlavně hraní nějaké role, prožívání příběhu, to celkem snadno pomine, lehká nelogičnost světa v tomto směru ho netrápí. Ovšem ten, kdo si libuje v herních mechanikách a vyvážených pravidlech, začne mít po nějaké době problém. Hra mu přestane připadat vyvážená, v rámci jeho vnímání herního světa už nebude reálná!
Asi jste už pochopili, že já odměňuji trochu jinak, než 25% za porážku nestvůr nebo překonání problému a zbytek za hraní jako takové. Bereme to tak, že d20 hrajeme právě proto, abysme si užili vžívání se do kůže někoho jiného.. ale odměňovat za to, poměřovat "kdo byl lepší"? To ne. Už proto ne, že jsme k našemu zdravému jádru družiny odjakživa tu a tam přibírali nováčky a ty systém odměňování za dobré hraní divadla naopak spíše odrazoval od pokusů něco takového zkoušet. Když totiž musíte, málokdy chcete... (což mě mimochodem vede ke druhému důvodu, proč nedávat více zkušeností hráči než vlastní postavě za její akce - každý hráč si totiž po nějaké době vybuduje svůj styl hry a pokud si má hru užít, je blbost ho skrze odměňování nutit do něčeho jiného, hru si pak neužije... odměňování za "dobré" hraní je pak dokonce kontraproduktivní, místo aby povzbuzoval k dobrému hraní, tak deprimuje.)
Už dlouho proto používám systém, kdy si na odměny za takovéto dobré hraní (a je v tom kdeco, včetně třeba udržení spádu hry, vtipnost.. nebo obzvlášť dobrý koláč podaný DM ve chvíli největší potřeby) :) vyhradil celkem 10% průměrné odměny na postavu za dané sezení. Průměrnou odměnou myslím právě to, co uvádí tabulky v DMG.
Všechny pokusy, které jsme v průběhu let provedly na tu nebo onu stranu, vedly buďto k divnému pocitu neuspokojení nebo naopak k pocitu, že jsme získali něco zadarmo.
Těším se na Vaše připomínky, výtky a názory! :))
Napsal Rytíř 07.02.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 62 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12934923171997 secREMOTE_IP: 18.118.227.69