Využijme nového pohledu na tématiku a podívejme se hlouběji na morálku v RPG.
V Dungeons and Dragons 3e je Zákonný definovaný převážně jako vysoký Authority (honour, trustworthiness, obedience to authority) a částečně i Reciprocity (reliability). Na druhé straně Chaotický je definovaný jako nízký Authority a částečně i Reciprocity. Co se Good-Evil osy týče, ta je primárně určena přes Care (respect for life, concern for the dignity of sentient beings, harming, killing others) a Fairness (altruism, oppressing). Vzato kol a kolem, DnD 3e staví svou osu přesvědčení na třech foundationech a zcela vynechává Ingroup a Sanctity.
New World of Darkness má těch morálních stupnic více. Respektive má základní Morality, která je u mortálů a pak různým supernaturálním obdobám přidaly vlastní alternativy. V podstatě ale v sobě všechny zahrnují základní Morality plus k ní přidávají specifické prohřešky odvozené od jejich povahy (někdy jde jen o specifikaci typu “ano, i to že ho magicky prokleješ se kupodivu počítá jako ublížení”, jindy jde o skutečně specifické věci – u mágů třeba svévolné nadužívání magie (podávat si pivo z ledničky teleportací), násilné poutání spiritů k místům (narušování rovnováhy světa) atp.
Hříchy na stupnici Morality/Humanity jsou definované přes Care a Fairness (respektive přes typy zločinů, které ale na Západě většinou spadají do těchto dvou kategorii).
Clarity (stupnice pro Changelingy) v sobě obsahuje předešlou stupnici, ale zároveň tam přidává hříchy, které se odvolávají na Ingroup (nedostatek kontaktu s lidmi, příliš mnoho kontaktu s Fae) a Purity (ohledně použivání magie). I když nutno zmínit, že podle pravidel tato stupnice nemůže být vnímána jako „morální“.
Zajímavější je stupnice pro vlkodlaky (Harmony). Jako největší zločin je vnímáno porušení Ingroup (zrada vlastní trupy) a Purity (kanibalismus). Obecně celá škála se drží převážně Ingroup, s tím že se místy objevují i jiné foundations jako zmiňované Purity (sex s jiným vlkodlakem, vnímané jako incest) a Authority (nerespektování staršího).
Že ale Moral Foundations není všeobsahující je vidět třeba u morálky mágů (Wisdom). Ta je definovaná jako schopnost udržet si pokoru i přesto, že drží božskou sílu. Pokora/arogance nespadá do žádných z pěti foundation (dalo by se argumentovat, že spadá pod Fairness/Reciprocity, ale původní výzkum s tímto nepočítá) a těžko bychom jejich morálku pochopili pomoci tohoto výzkumu (i když nutno dodat, že některé prohřešky jdou kategorizovat, jako například kradení duše a přeměnit osobu na zvíře jako Purity, plus klasické Harm a Fairness).
Pro RPG bych viděl největší využití tohoto výzkumu při tvorbě ras a kultur. Pokud jste se doposud například v DnD drželi spíše osy Good-Evil, Lawful-Chaotic zkuste využít morálních pilířů k dodání větší vnitřní konzistence a komplexity. Vyvarujete se mimo jiné situaci jako například v Man of Steel, kdy generál Zod v jedné chvíli vykřikne „my nemáme žádnou morálku!“
Zde následuje jednoduchá rada jak se při takové tvorbě řídit:
Foundation | Základní otázky | Příklady společností (real.) | Příklady společností (fant.) |
Care/Harm | Jaký je vztah vůči těm, co se nemohou o sebe postarat? Jsou staří a nemocní vnímání jako zátěž? Jaký je vztah vůči bezbranným zvířatům? | Nízký: Starověká Sparta (zabíjení zdeformovaných dětí) Vysoký: současné Švédsko (zákon proti fackování dětí) | Nízký: Reavers (Firefly), WoD: Werewolf, Klingoni Vysoký: Draenei (Warcraft), WoD: Vampire, Noxové (StarGate) |
Fairness/Reciprocity | Jaký je postoj vůči rovnosti? Existují „dobré důvody“ pro porušení spravedlnosti? Převládá tendence „každého za sebe“ nebo spolupráce? | Nízký: starověká Indie (kastovní systém) Vysoký: ideály Francouzské revoluce (svoboda, rovnost, bratrství) | Nízký: Nietzscheáni (Andromeda) Vysoký: Githzerai (DnD), generic fantasy druidé |
Ingroup/Loyalty | Jak důležitá je rodina? Jak je vnímána láska vůči národu/státu? Jak jsou populární skupinové sporty? | Nízký: Hippies (rodinu zavrhnout, fuck the USA) Vysoký: Sicilská mafie (rodina, národ a fotbal) | Nízký: Orks (Warhammer) Vysoký: WoD: Werewolf, generic fantasy trpaslíci |
Respect/Authority | Do jaké míry jsou starci respektováni? Jak moc zakořeněné jsou tradice? Platí, že „všichni mají své místo“ a je to všeobecně akceptované? | Nízký: anarchisté Vysoký: Japonsko (s autoritou se neargumentuje, dlouhé tradice, na které jsou pyšní) | Nízký: Goblini (Warcraft), Divocí (Hra o Trůny) Vysoký:geeric fantasy trpaslíci, Minbari (Babylon 5) |
Sanctity/Purity | Jak moc jsou regulováni sexuální vztahy (resp. jaký je postoj vůči LGBT, pedofilii, a různým úchylkám)? Mají seznam zakázaných pokrmů? Jak jsou tolerovány „nechutné“ věci? | Nízký: sex, drugs, and rock n roll Vysoký: nacistické Německo (čistota rasy) | Nízký: WoD: Vampire, generic fantasy skřeti Vysoký: Inkvizice (WH40k), WoD: Werewolf, generic fantasy elfové, Vulkánci |
< Morální pilíře v RPG > | |
5 morálních pilířů | Další čtení |