Morálka podle Morálních pilířů v RPG

Obsah článku:

Využijme nového pohledu na tématiku a podívejme se hlouběji na morálku v RPG.


V Dungeons and Dragons 3e je Zákonný definovaný převážně jako vysoký Authority (honour, trustworthiness, obedience to authority) a částečně i Reciprocity (reliability). Na druhé straně Chaotický je definovaný jako nízký Authority a částečně i Reciprocity. Co se Good-Evil osy týče, ta je primárně určena přes Care (respect for life, concern for the dignity of sentient beings, harming, killing others) a Fairness (altruism, oppressing). Vzato kol a kolem, DnD 3e staví svou osu přesvědčení na třech foundationech a zcela vynechává Ingroup a Sanctity.


New World of Darkness má těch morálních stupnic více. Respektive má základní Morality, která je u mortálů a pak různým supernaturálním obdobám přidaly vlastní alternativy. V podstatě ale v sobě všechny zahrnují základní Morality plus k ní přidávají specifické prohřešky odvozené od jejich povahy (někdy jde jen o specifikaci typu “ano, i to že ho magicky prokleješ se kupodivu počítá jako ublížení”, jindy jde o skutečně specifické věci – u mágů třeba svévolné nadužívání magie (podávat si pivo z ledničky teleportací), násilné poutání spiritů k místům (narušování rovnováhy světa) atp.


Hříchy na stupnici Morality/Humanity jsou definované přes Care a Fairness (respektive přes typy zločinů, které ale na Západě většinou spadají do těchto dvou kategorii).


Clarity (stupnice pro Changelingy) v sobě obsahuje předešlou stupnici, ale zároveň tam přidává hříchy, které se odvolávají na Ingroup (nedostatek kontaktu s lidmi, příliš mnoho kontaktu s Fae) a Purity (ohledně použivání magie). I když nutno zmínit, že podle pravidel tato stupnice nemůže být vnímána jako „morální“.


Zajímavější je stupnice pro vlkodlaky (Harmony). Jako největší zločin je vnímáno porušení Ingroup (zrada vlastní trupy) a Purity (kanibalismus). Obecně celá škála se drží převážně Ingroup, s tím že se místy objevují i jiné foundations jako zmiňované Purity (sex s jiným vlkodlakem, vnímané jako incest) a Authority (nerespektování staršího).


Že ale Moral Foundations není všeobsahující je vidět třeba u morálky mágů (Wisdom). Ta je definovaná jako schopnost udržet si pokoru i přesto, že drží božskou sílu. Pokora/arogance nespadá do žádných z pěti foundation (dalo by se argumentovat, že spadá pod Fairness/Reciprocity, ale původní výzkum s tímto nepočítá) a těžko bychom jejich morálku pochopili pomoci tohoto výzkumu (i když nutno dodat, že některé prohřešky jdou kategorizovat, jako například kradení duše a přeměnit osobu na zvíře jako Purity, plus klasické Harm a Fairness).


Pro RPG bych viděl největší využití tohoto výzkumu při tvorbě ras a kultur. Pokud jste se doposud například v DnD drželi spíše osy Good-Evil, Lawful-Chaotic zkuste využít morálních pilířů k dodání větší vnitřní konzistence a komplexity. Vyvarujete se mimo jiné situaci jako například v Man of Steel, kdy generál Zod v jedné chvíli vykřikne „my nemáme žádnou morálku!“


Zde následuje jednoduchá rada jak se při takové tvorbě řídit:


Foundation Základní otázky Příklady společností (real.) Příklady společností (fant.)
Care/Harm Jaký je vztah vůči těm, co se nemohou o sebe postarat? Jsou staří a nemocní vnímání jako zátěž? Jaký je vztah vůči bezbranným zvířatům? Nízký: Starověká Sparta (zabíjení zdeformovaných dětí)
Vysoký: současné Švédsko (zákon proti fackování dětí)
Nízký: Reavers (Firefly), WoD: Werewolf, Klingoni
Vysoký: Draenei (Warcraft), WoD: Vampire, Noxové (StarGate)
Fairness/Reciprocity Jaký je postoj vůči rovnosti? Existují „dobré důvody“ pro porušení spravedlnosti? Převládá tendence „každého za sebe“ nebo spolupráce? Nízký: starověká Indie (kastovní systém)
Vysoký: ideály Francouzské revoluce (svoboda, rovnost, bratrství)
Nízký: Nietzscheáni (Andromeda)
Vysoký: Githzerai (DnD), generic fantasy druidé
Ingroup/Loyalty Jak důležitá je rodina? Jak je vnímána láska vůči národu/státu? Jak jsou populární skupinové sporty? Nízký: Hippies (rodinu zavrhnout, fuck the USA)
Vysoký: Sicilská mafie (rodina, národ a fotbal)
Nízký: Orks (Warhammer)
Vysoký: WoD: Werewolf, generic fantasy trpaslíci
Respect/Authority Do jaké míry jsou starci respektováni? Jak moc zakořeněné jsou tradice? Platí, že „všichni mají své místo“ a je to všeobecně akceptované? Nízký: anarchisté
Vysoký: Japonsko (s autoritou se neargumentuje, dlouhé tradice, na které jsou pyšní)
Nízký: Goblini (Warcraft), Divocí (Hra o Trůny)
Vysoký:geeric fantasy trpaslíci, Minbari (Babylon 5)
Sanctity/Purity Jak moc jsou regulováni sexuální vztahy (resp. jaký je postoj vůči LGBT, pedofilii, a různým úchylkám)? Mají seznam zakázaných pokrmů? Jak jsou tolerovány „nechutné“ věci? Nízký: sex, drugs, and rock n roll
Vysoký: nacistické Německo (čistota rasy)
Nízký: WoD: Vampire, generic fantasy skřeti
Vysoký: Inkvizice (WH40k), WoD: Werewolf, generic fantasy elfové, Vulkánci
< Morální pilíře v RPG >
5 morálních pilířů Další čtení
Napsal Naoki 27.06.2014
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 161 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11892580986023 secREMOTE_IP: 52.207.218.95