Dračák podle staré školy

Pokud vás moje tlachání nezajímá nebo dokonce obtěžuje, snažně prosím, nepište mi to. Místo toho si v pravym horním rohu v záhlaví diskuse klikněte na zelenou RSS ikonku. Nový příspěvky z tohohle vlákna vám pak přestanou vyskakovat v novinkách.

Pravidla (pdf)
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).

Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák
Napsal: York
9.1.2021 20:57 - York
LokiB píše:
A platí stále ještě to o volných pláních?


Dává mi celkem smysl, že se mu bude líp lovit na volnym prostranství. To, že je na obrázku zrovna v řídkym lese, se s tím nevylučuje ;)
11.1.2021 15:22 - Jezus
Za mě poslední varianta nejlepší. (A souhlasím že řídký "lesík" na okraji plání je ok. Reálně je normální na takových místech pobývat ve stínu...)
12.1.2021 00:34 - York
Zkouším trochu jinou metodu zvýraznění runovýho rámečku nad obrázkem. Přijde vám to ok?

12.1.2021 00:42 - sirien
Přijde mi to jakobys měl blbě zadaný vrstvy, neuměl s nima pracovat nebo jakobys mi ukazoval draft se slovy "těch run přes obrázek si nevšímej, ten styl písma ještě doladim".

Dej tam nějakej světlej white shading nebo glow nebo tak něco. Hodně nízkou hodnotu, klidně i zlomek bodu.
12.1.2021 02:28 - LokiB
Je pravda, že jak ty runy s barvama obrázku splýval, tak to nevypadá moc profi. To, co navrhuje sirien, by asi dost pomohlo.
Přišlo mi při pohledu na obrázek, že se ti do shadingu ani glow moc nechce, kvůli té dolní polovině ... kde rámeček vypadá za mě dobře. Ale bohužel v té barevné horní části, když budeš mít obrázek až do kraje (což nemusíš, můžeš si zkusit hrát i s tím, že takovéto obrázky nebudou až do kraje, nebo nad nimi bude runový rámeček v jiné, "inverzní barvě", atd).

Je to těžké vybalancovat, aby to bylo zajímavé, ale ne přeplácané a nesourodé. Co si pamatuju na hodiny přednášek o grafickém designu na vejšce (ale popravdě mě ten předmět moc nebavil, takže jsem často nedával pozor :) sirienovy rady jsou tu odborně podloženější). Tenhle obrázek mi to trochu připomněl jako příklad "takhle raději ne".
12.1.2021 03:22 - sirien
Pokud je výška obrázku konstantní, tak to půjde udělat rozdělením - dolní polovina run jako jeden objekt bez shading/glow, horní polovina nad obrázkem se shading/glow. Pokud to konstantní neni, tak to pořád jde udělat manuálně (jen to bude trochu voser práce).

Teoreticky by možná šlo nastavit shading/glow na barvu pozadí, což by "probilo" obrázek, ale v doplní půlce by to "splynulo" - ale jestli tohle vůbec jde udělat, tak fakt nevim jak (jestli to někdo dohledá, tak ať se prosím podělí, zní to jako užitečný know how).

Druhá možnost je dát těm runám shading/glow který nebude sloužit jako podklad ale bude součástí grafiky. Tam pak nebude vadit že to místy splyne - např. zlatý bývá pro runy takový tradiční, ale fungovat by mohl i světle modrý nebo tak něco... to je už na experimentování a pokus/omyl.
12.1.2021 11:57 - York
Nejde teď o to, jak to udělat technicky, ale jak to udělat, aby to vypadalo dobře. Jsem to klidně schopnej udělat v Photoshopu a vyexporovat s obrázkem. Světlej glow jsem zkoušel, nevypadalo to moc dobře.

Vyrobím každopádně časem víc variant, ať je co porovnávat.
12.1.2021 12:17 - Jezus
Pro mě je to hlavně moc zelený :-)

Myslím "křiklavě" zelený, ale možná je to trochu i mým monitorem...
12.1.2021 12:48 - York
Jezus: Je to hodně saturovaný, no :)

Je to záměr, filtr ne vždycky dobře vytáhne hrany, ta saturace barev hodně pomáhá s tím, aby to vypadalo jako obrázek a ne jako fotka.

A hlavně mě se to líbí, takže máš smůlu :D
13.1.2021 11:21 - Jezus
Ok. Tak barvy se dají řešit nějakým dalším filtrem, ale v zásadě proti gustu... :-)

EDIT: Jinak to není nic proti ničemu. Ono jarní příroda přes den podobné barvy fakt má. Jen si je já moc nespojuju s tajemným hraničářem a obecně fantasy putováním :-) Tam mi tak nějak pasují méně křiklavé barvy. I když nevím proč, když teď nejvíc hrávám DnD :-P
15.3.2021 16:18 - York
Pokusil jsem se s tím co nejlíp poprat, tohle je aktuálně výsledek: Bestiary.pdf

• Učím se za běhu, takže to, prosím, berte jako úplně první, velmi hrubou verzi v sazbě a grafice, na které je ještě potřeba spousta práce a zlepšování.

• Vítám všechny poznámky a připomínky, a to jak k obsahu a použitelnosti ve hře, tak k sazbě a grafice. Všechny si poctivě zapíšu a pokusím se je co nejlíp zapracovat, ale nebude to hned - primárně teď chci dotáhnout do srovnatelný produkční kvality zbytek pravidel.


PS: Obrázek u Ptáka Noha jsem zatím neměnil, protože ten stávající byl "good enough" pro první verzi, a taky protože v tý době jsem moc nevěděl, jak na to. Teď už toho umím o poznání víc, takže mám v plánu se k němu ještě vrátit.
15.3.2021 18:10 - Arten CZ
Ke grafice připomínky nemám, pro mě je to na první verzi dostatečně dobré a jako estét asi za moc nestojím :-)

K obsahu bych měl. Je to jak telefonní seznam :( Po prvních pár stránkách jsem neměl potřebu cokoli dále číst, vyloženě mě to odrazovalo. Jde podle mě o to, jaké informace předáváš a na které kladeš důraz. Zde bohužel kvantita jasně převýšila kvalitu :(

Pro mě by měl být bestiář hlavně zdrojem inspirace pro tvorbu dobrodružství. Zde je polovina zvířat, z nichž jsem za 25 let, co hraju, použil vlka, pavouka a možná medvěda nebo škorpiona, a to je tak vše. Zbytek, kdybys vyházel, bestiáři to podle mého prospěje.

Nezvířata mě ale zklamala o to více. 2 řádky podoby, 2 řádky statů (na to, že máš ve hře tři staty a xk6 útok je i to zbytečně moc), 1 řádek chování (to nejdůležitější z celého bestiáře, plus obrázek) a 20+ řádků popisu boje a zvláštních útoků.

Postupem jsem už šel jen po zajímavých názvech příšer a čekal, jestli alespoň někde bude popsána zajímavě. Ale když i Draka, majestátné legendární bytosti, popíšeš jako "Drak" a u každé jeho odrůdy přihodíš dvě stránky útoků a u chování napíšeš jen "viz Drak", tak jsem přestal doufat :(

Pro mě je nejdůležitější věc na bestiáři Legenda. Něco, co je dostatečně zajímavé a konkrétní a mohu to vzít a postavit kolem toho dobrodružství. Zvláštní schopnosti a útoky nemá smysl nějak extra popisovat, když je to ve výsledku Finesa + 1 / 1k6 + 2 dmg. Ale popsat krásné příběhy kolem zajímavých nestvůr a postav, to je hodnota, kterou u dobrého bestiáře vyžaduju.

Proč jsi NPC zvolil jména a staty, když nakonec nic jiného než jméno a staty nemají? Zbytečné plýtvání drahým místem :( Proč nemá Silka nebo Buchar nějaký příběh, který by se dal použít.

Celý bestiář na mě působí jak rejstřík se staty příšer k vybití. Pořád jsem měl tendenci na obrázek kliknout, aby se mi někde otevřela další stránka, kde bude něco zajímavého. Ale nebylo :( Nevím, zda to byl tvůj záměr, ale pro mě to je vyhozených 380 stránek, nenašel jsem tu bohužel téměř nic, co bych si nedovedl vymyslet z fleku při hře. Tvoje pravidla jsou extrémně jednoduchá, 3 staty, útok, zranění, víc neobsahují, proč máš tedy stat bloky a popis bojů delší než v DnD, které je mechanicky daleko hutnější a staty příšer se v něm odhadnout nedají? Nejsilnější stránku svých pravidel, jednoduchost a snadné nastavení, jsi v bestiáři vůbec nevyužil, to je obrovská škoda.
15.3.2021 18:27 - Šaman
Jako… jo, jak píše Arten. U zvířat mi to připomínalo stránky z prvouky.
Jak loví liška? A koho to v příběhu zajímá?

Ale má to být podle staré školy. A nemusí se to číst celé, ok. Občs si GM něco vybere. Osobně bych ale takovéhle potvory házel spíš z hlavy.

Jinak u něčeho jsem si všiml, že odstavec "použití ve hře" je ještě před popisem bestie. MYslím že to byl ten svítící brouk. Ještě nebylo napsané že světélkuje, ale v použití bylo že toho brouka používají goblini k osvětlení jeskyní. Což mi přišlo WTF, než jsem ho dočetl celého. Dal bych použití spíš až nakonec.
15.3.2021 18:35 - York
Arten CZ píše:
Celý bestiář na mě působí jak rejstřík se staty příšer k vybití.


To je v souladu se záměrem. Psal jsem to primárně tak, abys kdykoliv v průběhu hry mohl otevřít bestiář, nalistovat příslušný heslo a měl jsi tam všechny potřebný informace. Není to nástroj k tvorbě příběhů, tohle není příběhová hra.


Arten CZ píše:
Pro mě by měl být bestiář hlavně zdrojem inspirace pro tvorbu dobrodružství.


Bestiář chápu primárně jako zdroj herního obsahu, jako zdroj inspirace pro PJe až sekundárně.

edit: Inspirace na použití ve hře by měla bejt v kolonce "příklady použití ve hře". Rozhodně se nebráním tomu, výrazně ji rozšířit.


Arten CZ píše:
Ale když i Draka, majestátné legendární bytosti, popíšeš jako "Drak"


Tohle je poměrně zajímavý dilema. Nakonec jsem se snažil držet toho, jak bych potvoru popsal při hře. Vlka bych určitě nepopisoval jako "chlupatou čtyřnohou šelmu podobnou psu", řekl bych prostě "vidíte vlka".


Arten CZ píše:
Pro mě je nejdůležitější věc na bestiáři Legenda.


Tak to tě zklamu, protože tahle pravidla nemají za cíl popisovat konkrétní setting a legendy jsou podle mě settingová záležitost.


Arten CZ píše:
proč máš tedy stat bloky a popis bojů delší než v DnD


Tohle je otázka, kterou si taky kladu - a ostatně to asi víš, pokud sleduješ vývojovou diskusi. Na rozdíl od DnD to nejsou staty ve smyslu, že by se na ně házelo, je to jen číselně vyjádřená informace. Určitě by to fungovalo i s tím, že to hráči při hře odhadnou, ostatně v původním dungeoncrawlu jsem to tak hrál. Na druhou stranu pak můžeš odhadovat všechno. Nakonec jsem se rozhodl nechat to na betatest. Pokud se ukáže, že ty hodnoty nikdo nepotřebuje, půjdou pryč.
15.3.2021 18:49 - York
Šaman píše:
Dal bych použití spíš až nakonec.


Na konci to není kvůli tomu, že některý hesla mají podkategorie, například obří mravenec má pod sebou samečka, dělnici a královnu, a použití ve hře se vztahuje ke všem současně. Když bych to dal až za královnu, působilo by to, jako že to patří k ní. Plus jsem se snažil držet pevnýho pořadí položek u všech potvor.

Těžko říct, no. Na tom, co říkáš, samozřejmě něco je.


Šaman píše:
Jak loví liška? A koho to v příběhu zajímá?


Jak jsem psal Artenovi - tohle není příběhová hra. Neočekávám, že bude PJ vymýšlet příběhy o liškách.


Zvířata obecně se ve hře mohou vyskytovat například jako:

• Hraničářovi peti. Proto je jich hodně na výběr a všechna mají staty (a taky proto, že ze začátku jsem myslel, že nezvládnu sehnat nebo obrázky pro všechny potvory, ale to je teď už irelevantní).

• Peti NPCček. Liška, která postavy sleduje, může bejt například zvířecí společník NPC hraničáře.

• Podoby, do kterých se můžou hráčský postavy měnit pomocí různých kouzel a kouzelnejch předmětů.

• Protivníci. To teda zrovna není příklad lišky, ale obecně u zvířat ano.

Je ale fakt, že u těhle textů si užitečností nejsem stoprocentně jistej. Proto to taky ostatně házím do placu a ptám se na to. Na druhou stranu rozhodující pro mě je použitelnost ve hře, takže s nějakou zásadnější změnou s kolonkou "chování" spíš počkám až na feedback od hráčů.


Šaman píše:
Jinak u něčeho jsem si všiml, že odstavec "použití ve hře" je ještě před popisem bestie. Myslím že to byl ten svítící brouk. Ještě nebylo napsané že světélkuje, ale v použití bylo že toho brouka používají goblini k osvětlení jeskyní. Což mi přišlo WTF, než jsem ho dočetl celého. Dal bych použití spíš až nakonec.


Ještě ke struktuře hesel - to mě určitě zajímá a budu rád, když se nad tím taky zamyslíte. Primárně jsem to uspořádával tak, aby se v tom dobře hledalo při hře. Hraješ dejme tomu modul, ve kterym je uvedenej bazilišek s tím, že staty máš v bestiáři. Postavy se s ním pustěj do boje, ty otevřeš pravidla, nalistuješ baziliška a potřebuješ podle toho odehrát souboj. Z toho důvodu jsou vlastnosti až v kolonce boj (v boji se jima hází), hned za nima jsou bojový schopnosti a pak až nebojový. Plus jsem se snažil dodržet pevný pořadí kolonek, abys třeba věděl, že "chování" je vždycky na začátku hesla.


PS: Jsem smířenej s tím, že se může ukázat, že to, jak si použití bestiáře představuju, nebude fungovat a budu ho předělávat. To je OK, je to hra ve vývoji. Nicméně stavím na několika letech playtestování a píšu k tomu moduly (a upravuju quentinův Tross), takže úplně z prstu si to necucám.


edit: Změnil jsem název diskuse, aby líp odpovídal aktuálnímu tématu a přidal jsem do záhlaví odkaz na bestiář.


edit: Ještě ke stylu hry, pro kterej je bestiář určenej: Hra sice není OSR, ale je určená pro podobnej obsah a styl hry. Představte si třeba Dungeoncrawl Classic nebo ADnD 2e - primárně dungeony a sandbox v oldschool stylu. V pravidelch se budu zabývat i tím, jak taková dobrodružství tvořit. Tj. typický použití je třeba "Tahle oblast je bažina. Co v ní postavy můžou potkat?" nikoliv "Jak postavit zápletku kolem lišky?"
15.3.2021 19:48 - Gergon
Mě to teda dosti odrazuje :(
- Na první stránce máš napsáno - společenská hra na prožívání příběhů a pak říkáš, že to není příběhová hra, nevím co si vybrat.
- při prohlížení mi to nepřijde jako zajímavý bestiář do kterého bych rád jako PJ nahlédl, ale jako nudná encyklopedie, která bude ležet zaprášená v knihovně :/ u DnD si prohlížím rád Monster manuál je plný nápadů a inspirace pro různé zápletky, příběhy, důvody proč kde kterou bestii použít a to nemusí být přímo mířeno na žádný svět. Monster manuál pro DnD funguje pro všechny možné světy.
- namátkou jsem vybral Baziliška jako příklad nejasnosti pravidel, kterou já většinou tak moc nebabrám, ale po zkušenostech tady z kostky kolem pravidel k DnD je mi jasné, že by bylo fajn to mít vyladěné lépe - Bazilišek - Slabina - str. 14 bylina zvaná routa baziliška odpuzuje, pokud ji mají postavy u sebe nezaútočí na ně. - Čím je odpuzuje? pachem? barvou? tvarem? pokud pachem, můžu z ní udělat třeba olej, kterým potřu oblečení a projdu doupětem bazilišků v klidu a pohodě? Stačí když jí postavy mají u sebe - stačí jí mít zahrabanou na dně batohu? nebo musí být viditelně? atd....

Nechci vyloženě odrazovat a být pesimistický, jsem rád když lidi něco tvoří, ale mám prostě obavu, že to bude mnoho vyložené práce k něčemu co nebude mít moc velký potenciál. Už na tom Bestiáři je vidět obrovský kus práce, ale výsledek jak jsem psal nahoře mě jen odradil a neláká mě pravidla ani číst. Velkou vadou je pro mě i naprostá zmatlanost všeho dokupy. Cizí postavy uvnitř bestiáře a ne stranou jako zvláštní kapitola s nějakým popisem jejich chování a jmen atd... a naházené za sebou bez nějakého významu - názvy cizích postav jsou pojmenované jmény a ne třeba povoláním, takže kdybych heldal konkrétně kouzelníka nebo druida, tak podle nadpisu to nenajdu, ani to není seřazené podle abecedy, nepřehledné nadpisy - draci jako jedna položka a pak každý drak jako další položka stejného významu - protože v obsahu je to každé stejnou velikostí písma....
A to jsem tomu věnoval asi 10 minut času to jen prolétnout, obávám se že hlubším průzkumem bych nenašel vysvětlení těch věcí co mi vadí, ale naopak ještě kupu dalších věcí co by mi přišly jako špatné :(
Omlouvám se za kritiku, ale snad některé ty poznámky budou brány jako konstruktivní a pomůžou zlepšit výsledek.
15.3.2021 20:19 - York
Gergon: Nemusíš se omlouvat a vysvětlovat, prostě piš, co ti přijde špatně - čím konkrétnější to bude, tím lepší. Můžou bejt nějaký důvody, proč je to jinak, než bys čekal nebo než jsi zvyklej, ale i tak je fajn se nad tím zamyslet. A jak jsem psal, všechno si poctivě zapisuju. Dokud to není v tiskárně, můžu (a budu) s tím něco dělat.


Gergon píše:
u DnD si prohlížím rád Monster manuál je plný nápadů a inspirace pro různé zápletky, příběhy, důvody proč kde kterou bestii použít a to nemusí být přímo mířeno na žádný svět.


Ok. Nad tímhle se určitě ještě zamyslím. Nejspíš to otevřu v nějaký jiný diskusi, protože tvoba bestiáře je celkem obecný téma. Mám dokonce dojem, že jsem se na to nedávno ptal, ale mám pocit, že jsme k ničemu konkrétnímu nedošli.


Gergon píše:
Slabina - str. 14 bylina zvaná routa baziliška odpuzuje, pokud ji mají postavy u sebe nezaútočí na ně. - Čím je odpuzuje? pachem? barvou? tvarem?


Dobrá otázka, být konkrétnější určitě neuškodí. Největší smysl mi dává zápach.

K tomuhle obecně je ale na místě říct, že nezamýšlím, aby se pravidla používala jako DnD. Pokud hráči narazí na podobný otázky (jako že určitě narazí), neměli by hledat odpověď v pravidlech, ale promluvit si o tom, vyřešit to rulingem a hrát dál.


Gergon píše:
Cizí postavy uvnitř bestiáře a ne stranou jako zvláštní kapitola


Tohle je copy&paste z DrD. Jako statmostatná kapitola určitě bejt můžou, otázka je, kde je budou PJové spíš hledat.



Gergon píše:
nějakým popisem jejich chování a jmen atd..


Popisem jmen myslíš seznam jmen pro okamžitý použití? To zní určitě užitečně, píšu si. Jen se ještě zamyslím, jestli by nedával smysl spíš jinde a tady se na něj jen odkázat, mohl by bejt užitečnej třeba i pro hráče při tvorbě postavy.


Gergon píše:
názvy cizích postav jsou pojmenované jmény a ne třeba povoláním, takže kdybych heldal konkrétně kouzelníka nebo druida, tak podle nadpisu to nenajdu


Myslel jsem to původně čistě jako pár příkladů pro inspiraci k vlastní tvorbě, ale je fakt, že je asi PJové budou chtít přímo použít.

Řazení podle povolání je problematický, protože CPčka můžou mít nedobrodružný povolání jako kovář, námořník a podobně, a těch příkladů určitě nebude tolik, abys od každýho myslitelnýho povolání našel aspoň jedno. Tj. spíš je asi seřadit podle abecedy? I když to zas bude užitečný, jen když si budeš pamatovat jejich jména. Hmm...


Gergon píše:
draci jako jedna položka a pak každý drak jako další položka stejného významu - protože v obsahu je to každé stejnou velikostí písma....


Tohle je taky poměrně velký dilema - jak organizovat hesla v bestiáři. V DrD to bylo tak, že jsi měl heslo "Nemrtví" a pod ním byli všichni nemrtví. Čili jsi musel vědět, že fext je nemdrtvý, pod "f" jsi ho nenašel. Po delším rozmýšlení a zkoušení jsem nakonec zvolil variantu, že sdružená hesla (nemrtví) jsou samostatně a je v nich seznam, jaký potvory do tý kategorie patřej.

Původně jsem to dělal mimo jiný proto, abych neměl moc stupňů nadpisů (H1, H2, H3...), ale to už asi není relevantní, protože jsem vnitřek hesel vyřešil jinak než přes nadpisy.

Draci jsou speciální případ, protože při obrácenym slovosledu (Drak rudý místo Rudý drak) spadnou všichni v abecedě hned za obecný heslo Drak, takže to pak fakt vypadá divně. Asi by dávalo smysl prostě jim dát o stupeň nižší úroveň nadpisu a brát je jako podhesla (i když ta zas nemívají vlastní obrázek a nezačínají na nový straně). A taky by pak asi nebyly v obsahu, protože tam je jen H1 a H2 (a hesla v bestiáři jsou H2, takže jednotliví draci by byli H3).
15.3.2021 20:25 - Aegnor
York píše:
Řazení podle povolání (...)

Povolání hodit do podnadpisu. Tzn. na viditelný místo, kde ho zahlédnu i při rychlejším listování.
15.3.2021 21:25 - LokiB
Gergon píše:
Bazilišek - Slabina - str. 14 bylina zvaná routa baziliška odpuzuje, pokud ji mají postavy u sebe nezaútočí na ně. - Čím je odpuzuje? pachem? barvou? tvarem? pokud pachem, můžu z ní udělat třeba olej, kterým potřu oblečení a projdu doupětem bazilišků v klidu a pohodě? Stačí když jí postavy mají u sebe - stačí jí mít zahrabanou na dně batohu? nebo musí být viditelně? atd....


A nemohlo by se tohle už nechat právě na GMovi? Jak to jemu přijde v jeho hře nejsmysluplnější. Dostal pomocnou informaci, že existuje prostředek. Přesná podoba a fungování účinku už si může doupravit. Zas být v pravidlech příliš doslovný a zatlouct tam hřebíkem, že pomáhá jen zápach ... proč?
15.3.2021 21:39 - York
Loki: Bestiář není bible, pořád si to můžeš změnit, když tě napadne zajímavější varianta.

Máš samozřejmě pravdu, že míň konkrétní to bude fungovat taky, ale bestiář jsem se snažil pojmout jako "take and play" pomůcku, na který nic moc domejšlet nemusíš - zrušil jsem třeba různý varianty, jak se dají pojmout draci, a prostě jsem jednu vybral. Sleduju tím taky to, aby bestiář definoval "defaultní" variantu, na kterou se můžeš odkazovat třeba při hraní na conech nebo když hledáš skupinu nebo hráče. S tím je konzistentní spíš ta konkrétní varianta.


Aegnor píše:
Povolání hodit do podnadpisu. Tzn. na viditelný místo, kde ho zahlédnu i při rychlejším listování.


To zní dobře, vyzkouším to. A asi řazení podle abecedy (podle jména), protože proč ne.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084006071090698 secREMOTE_IP: 35.175.174.36