O seriálech: Game of Thrones a Camelot

Rozhodl jsem se oživit bločky novou dávkou nesouvislého blábolení na téma seriály. Seriály mne začaly bavit a sleduji jich docela hodně. Některé kvůli postavám, některé kvůli vvypravěčským technikám a některé abych vypnul mozek. A občas mne k tomu i něco napadá. Pokud Vás seriály také baví, třeba tady najdete nějakou inspiraci. (Spoilery se pokusím minimalizovat, ale čtete jen na vlastní nebezpečí...)

Game of Thrones (2011) - Měl jsem to štěstí vidět první dva premiérové díly v kině na velkém plátně (HBO slibovalo tričko třemi, kteří o tom napíšou na twitter... čert vem tyhle asociální vynálezy, píšu sem...) Převodu knihy dávám 10/10, je to strhující. Např. Zeď je nádherná. Co mi vyrazilo dech jsou titulky. Protože Westeros (svět) je poměrně komplexní, je do nich integrovaná mapa a ta se s každým dílem mění, vždycky představuje ta místa, ve kterých se bude daný díl odehrávat. Geniální nápad. Herci se ještě sžívají se svými rolemi, ale není to tragédie, už v druhém díle to dobře šlape...

Pokud jste Martina četli, už na to asi koukáte. Pokud ne, ale máte rádi machiavelliánskou umírně-fantasijní fantasy, bude Vás to bavit.

Camelot (2011) - Camelot má být "preventnivní odpověď na GoT", ale byť se mi osobně líbí, myslím, že nemá šanci. Na ČSFD má brutálně nízké hodnocení 52%, které je tam řekl bych ne úplně právem. Camelot má skvělé záporáky (Eva Green i James Purefoy vypadají dobře a hrají dobře..., i Fiennesův Merlin rozhodně není vymalovaný do růžova....) Zato kladní hrdinové jsou herecky záporní... Artuš vypadá jako jeliman a i tak hraje... a jeho suita rovněž.

Seriál je takový ten lehce erotický typ, kdy v každém díle uvidíte alespoň něco, abyste vydrželi dál sledovat (něco jako Spartacus nebo Řím). Ale ani koukání na Evu Green v nejlepším by mne asi dlouho neudrželo... co mne zaujalo je, jak scénáristi pracují s Artušovskou legendou. Jedním slovem - svérázně. Zapomeňte na variace, které dosud znáte... tohle je něco nového. Scéna s mečem z jezera (4. díl) je natolik "zvrácená", že byť předtím poněkud nahlodám jsem se rozhodl sledovat dál.

Shrnutí: Zatím rozhodně lepší než nekoukatelná Artušovská adaptace - teenage-slint Merlin.
Napsal: Alnag
Autorská citace #22
24.4.2011 19:42 - Alnag
Noir: Dobře. Takže seriál nemusí nutně plnit tu funkci, že říká něco o "opravdových problémech", může plnit i jiné funkce - zajímavě interpretovat, být výjimečně natočený. Tak proč jsi se zasekl na tom, že AGoT musí něco říkat "o světě a opravdových problémech", když seriály mohou plnit i jinou funkci.

Nemohl by pro tebe plnit tenhle seriál prostě něco jiného?

A co se týče té přehršle postav... ano, postav je tam docela hodně. Vzhledem k poněkud hrubému zacházení s jejich životností je třeba začít s větším ansámblem, aby na konci něco zbylo.
Autorská citace #23
24.4.2011 20:18 - Vojtěch
Jejej! A já bláhový si myslel, že hlavním účelem seriálu má být prostě zábava a on je to mezitím naprostý fail v oblasti historického vzdělání. Nevím jestli si na některé pořady neklademe zbytečné požadavky. Tak je to v pseudohistorickém prostředí, stejně jako hvězdné války jsou ve smyšleném vesmíru v galaxii far far away (neříkám špatném, ale asi to nebude úplně předávat poznatky současné vědy) a Harry Potter má taky svůj svět, kde se máchá hůlkami s perem z Fénixova ocasu a sesílají kouzla. Dokáže nás to bavit? Pokud ano, tak je úkol splněn. Zbytek je milý bonus, ale nikoli nezbytný.
Autorská citace #24
24.4.2011 20:41 - Alnag
Vojtěch: Tak, že to to má bavit je asi jasné. Ale myslím, že noir se ptá na to, proč se má bavit právě tímhle a ne něčím jiným. (Seriálů se točí víc, než reálně stihneš sledovat.) Co je na AGoT tak úžasného, že ho máš sledovat spíš než něco jiného? (Pokud tedy noira chápu správně, možná, že ne...) Zábavu ti nikdy nevyrací. Ale ta sama o sobě jaro nedělá...
Autorská citace #25
24.4.2011 21:03 - Alek
noir píše:
U Trůnů mě vadí přehršel postav, mezi kterými se musím snažit orientovat-a přitom výsledkem je "jen" to, že pak budu moct sledovat intriky.

U těch dvou věcí (Avatar, LOTR) šlo o zcela výjimečně natočené věci, navíc na sledovače nekladou takové požadavky. U Trůnů mi námaha vynaložená připadá jako (zatím) příliš velká na to, co je výsledkem.

A to soudíš po kolika dílech? Jednom, dvou? Když to budu brát podle sebe, kdybych se nechal odradit po prvním díle, přišel bych o strašně moc skvělejch děl - paradoxně totiž právě ta troška námahy na počátku pak často vyústila v nezapomenutelný zážitek.

Co se týče LOTRa, předpokládám, že jsi jeho děj znal ještě před sledováním filmů jako já, takže těžko jeho náročnost posoudit. Žive si pamatuju, jak jsem ještě po druhém dílu LOTRa některým kamarádům dělal pořádek v postavách („ne, Gimli je ten trpaslík, Legolas je ten lučištník“ apod.). Stejně tak já teď neumím posoudit náročnost AGOTu a pídím se tak po těchto názorech a postřezích.

A co se týče přesahu... no v prvních dílech se ho asi nedočkáš, ale tak už to bývá, že ty postavy nejdřív musejí projít nějakým vývojem a až pak z toho vyplynou aplikovatelné závěry.

Alnag píše:
Ale myslím, že noir se ptá na to, proč se má bavit právě tímhle a ne něčím jiným.

No přece proto, že jde o zcela výjimečný seriál :-)
Autorská citace #26
24.4.2011 21:36 - noir
Alnag: Jasně, že těch věcí, které člověka na seriálu (filmu, obrazu) je víc. Jen mi přijde, že u Trůnů jsem zatím investoval dost pozornosti a nejsem si jistej, jestli se mi to vrátí... Víc vysvětlím u reakcí ostatním.

Vojtěch: Asi jsem to napsal blbě, nějaké historické reálie jsou mi v podstatě šumák. Díval jsem se i na pár dílů Seekera, sledoval jsem Xenu a dost jsem se u toho bavil. Mě vadí konktétně tenhle seriál. A protože jsem to nevysvětlil dost jasně, zkusím to znovu. To zajímavé a dobré na Trůnech je zjevně práce s postavami-promyšlené charaktery, jejich vývoj, a hlavně vztahy mezi nimi (intriky, pouta apod.) Ale proč bych se měl dívat právě na trůny, a ne třeba na Řím nebo něco podobného - scénář je přinejmenším stejně kvalitní, ale má to obrovskou přidanou hodnotu-něco se dozvím o své minulosti. Když jsem se díval na Trůny, tak jsem se několikrát slyšel, jak si říkám:"Proboha, proč mě má tahle postava vůbec zajímat?" A taky, a to se mi nestává úplně často, jsem místo postav viděl na mnoha místech herce. A to mě neba...

Alek: Viděl jsem jeden díl a určitě se podívám i na další. Jen si nejsem jistý, na kolik. Odrazuje mě ta komplexnost. Už jen ta úvodnní mapa mě děsivě vykolejila-říkal jsem si, jestli opravdu musím pojmout fakta o celém kontinentu, když mám guláš v tom, jak se jmnejují řeky na místě, kam pojedu na dovolenou.

Na prvním dílu LOTRa jsem byl devětkrát :) Z toho pětkrát s lidma, co knihu nečetli. Nikdo se neztratil ani na minutu-ale to je rozhodně spíš výjimečné a obrovská zásluha geniální Jacksonovy režie.

Mě zajímá, přesně, jak naznačoval ALnag, co je na tom tak dobrého, že to stojí za námahu. Ve svém věku už nemám v hlavě místo na moc dalších světů. Stojí za to tenhle a čím? Ale odpovědi ani tak enchi slyšet od lidí, najdu si je sám. Jen jsem vyjádřil svůj pocit z prvního dílu.
Autorská citace #27
24.4.2011 22:16 - Alnag
Noir: Tak jasně... Řím byl super, škoda že ho utnuli. Ale mně třeba přijde, že je to "jako Řím" a je to zase něco nového, na co můžu koukat. :)
Autorská citace #28
24.4.2011 22:24 - Alek
noir píše:
Odrazuje mě ta komplexnost. Už jen ta úvodnní mapa mě děsivě vykolejila-říkal jsem si, jestli opravdu musím pojmout fakta o celém kontinentu, když mám guláš v tom, jak se jmnejují řeky na místě, kam pojedu na dovolenou.

Nemusíš, stejně jako u LOTRa jde jen o pár rámcových oblastí - Zeď, Zimohrad, Královo přístaviště, Východní kontinent (Essos) - to je v zásadě i počet dějových linek. Ta úvodní titulková sekvence je sice efektní, ale myslím, že v tomhle směru moc nápomocná pro pochopení není. Škoda.

Těšim se na další vývoj a orientaci v ději, dej určo vědět...
Autorská citace #30
25.4.2011 00:56 - alef0
Ja tie RPG raz nechápem, prečo ich mám hrať? :-)

Ja vcelku nechápem rozpor medzi ,,je to náročné a výsledkom je len intriga" vs ,,očakávam niečo, čo mi otočí život." Inak povedané, cítim tam túžbu ,,kurňa kuleřvoucí realistický príbeh v 10 minútovej instantnej podobe, len zaliať vodou." Prvá epizóda je 7 kapitol z 53 kapitol prvej knihy zo siedmich, tak sa asi nedá čakať, že sa všetko zomelie hneď a zaraz. (Btw, The Wire mal extrémne problémy so svojou hypernudnou štruktúrou epizód a nakoniec dospel k top seriálom všetkých čias.)

Úplne chápem argumenty typu ,,prezrel som si 10 minút / prečítal prvých X strán / vypočul prvých X trackov a nezaujalo ma to, lebo v prvom dieli sa prd stalo a pochybujem, že sa to zmení" ale ty namiesto toho kontempluješ čosi o reálnom živote a temer o katarzii. To robí recenzentka (na tom ste sa zhodli), lenže ona z toho odvodzuje značne divé závery.

Inak historickú zložku iných seriálov beriem (Rím, Xena). Ale akú historickú zložku má LOTR a Avatar? :-) Je to prirodzene o prevedení, je to o manipulácii s predlohou, je to o forme. Elementy vysokého umenia sú však len sekundárne. Xena ťa dovedie k gréckym bájam, ale rovnako ťa AGOT dovedie k Vojne ruží.

A inak, prečo hľadáš vo všetkom komplexnosť? Ja doteraz netuším, kde na mape je King's Landing (hral som boardovku 10krát) a to, že Danaerys je na úplne inom kontinente než zvyšok bandy, som sa dozvedel až predvčerom (a to som čítal predlohu) rovnako ako to, že Cersei je Robertova a nie Tywinova žena... ale to nie je podstatné, lebo podstatné sú príbehy tých postáv.

A btw, prvých 30 strán Pána prsteňov je autorov úvod k druhému vydaniu, potom obkecy o hobitoch, fajkových travinách a usporiadaní Grófstva, a na 31 strane je mapa Grófstva a až potom čitateľ slávnostne vstupuje do trojdielnej ságy. (O zmätku čitateľov, ktorí si pletú Sarumana so Sauronom, pomlčím.)
Autorská citace #31
25.4.2011 01:02 - Alnag
A tomuhle se říká nerdrage. :)

Ale vážně, já sice noirově argumentaci taky moc nerozumím, ale asi není potřeba tu spáchat deset walls of text než odpoví.
Autorská citace #32
25.4.2011 01:04 - alef0
Ups, tam nemali byť dva posty, len jeden. Prvý som si zmazal, lebo medzičasom pribudlo päť postov, ktoré som nezaregistroval a tým pádom už nemá zmysel (navyše double-wall-of-text). Pardon za chaos.
Autorská citace #33
25.4.2011 05:33 - sirien
srry za delší post z několika víceméně dílčích poznámek, ale nějak mi tahle diskuse proklouzla

noir píše:
U mě zatím vyhrává Camelot, a to na celé čáře. Hra mě docela nudila.

typicky sirienovsky rejpavá otázka, jak by řekl Ebon Hand
Už jsi aspoň někdy, aspoň někde, o nějakém filmu nebo seriálu, měl stejný názor jako většina ostatních? Protože AFAIR kdykoliv se někomu něco líbí, Ty to považuješ za shit* a to co ostatní považují celkově za shit naopak těžce vyzdvihuješ... a i když se nepohybujeme v extrémech ale jen v relacích -10% od průměru, tak stejně tam kde ostatní mají 40, Ty máš 60, kde ostatní mají 60, Ty máš 40...

* zjednodušeno, obvykle to samozřejmě nějak vkusně opíšeš


Jinak recenze mi přijde... hm. Jinak. Recenzentka mi přijde omezená a přijde mi tupá tím, že recenzuje něco, co pořádně nechápe, resp. něco, do čeho vlastně ani moc nevidí. Pokud nenávidím SF, pak je trochu divné psát o tom, jaký je nový Star trek, logičtější je na Star trek nejít a místo toho zrecenzovat aktuální divadelní adaptaci Shakespeara.
Její bullshit, eh, omluva, je směšná - psaní vlastního názoru a hájení že jde jen o vlastní názor je plně přijatelné na blogu, nikoliv v prestižním tištěném médiu případně jeho oficiálním webu (možná tak ještě v blogové sekci daného webu vymezené pro blogy jednotlivých reportérů, což ale není tento případ). Kromě toho - pochybuji, že nezná žádnou ženu co by neměla ráda fantasy, spíš to o ní jen neví (a co jsem tak četl tak se dotyčné ani nedivím, že jí to o sobě neřekla)... osobně mě tolikrát překvapilo, čemu se ve volném čase (typ literatury, sport, druh her, hudba... cokoliv) věnují lidé, které jsem třeba znal dobře už několik let, že bych si skutečně nikdy netroufnul říct "neznám nikoho, kdo..." protože ani u totálních hovadin (emo hudba) bych si prostě už nemohl být jistý.
Ze dvou jejích vyjádření na mě ani jedno nepůsobí dojmem nějaké hodnoty ani osobnosti, která by stála za pozornost. Nepůsobí to na mě ani nějak protivně nebo provokativně... je to prostě jen naprosto nezajímavé a očividně nehodné pozornosti.

Vojtěch píše:
Spíš už lidi blbnou z ekologie a cpou si jí i tam, kde není.

blbnou z kdečeho. Super sem se nasmál když mi kamarád zkoušel namluvit, že The Dark Knight je co do vztahu Batmana a Jokera a konotací děje liberalistická politická agitka proti konzervativcům (noir, preventivně: chceš-li napsat že měl pravdu, prosím rovnou to rozviň, možná to tam je a já to nevidim, ale tak jak to popisoval on to znělo jako děsivej bullshit, nezmínil nic, co by nebylo ve vztahu Batman-Joker obsaženo implicitně od začátku)

Alnag píše:
nebo s pohledem na tvou ikonku u Avatara?

blbej příklad - Avatar je (kromě toho že to je Pocahontas) otevřená eko-agitka vztažená k trendové politické otázce.

noir píše:
Ten mě baví z úplně jasného důvod-můžu porovnávat, jak autoři pracují s mýtem

Hm. A proč? Proč sledovat jak kdo pracuje s mýtem? Proč se vlastně starat o nějaké mýty?
Tuhle otázku nemyslím moc vážně, spíš chci ukázat že mám dojem že tohle Tvé zamyšlení nad tím "proč" jde trochu moc do neurčitého filosofična, kde odpověď vlastně ani najít nelze. Proč sledovat Vampire Diaries? Fringe? Castle? Colomba? Akta X? A televize je v podstatě moderní verse divadla, proč sledovat divadelní hry, které nemají nějaký přímý podtext k běžnému světu?
Protože to je zábava je myslim docela uspokojivá a všeobsažná odpověď.

Já GoT nečet a asi v nejbližší době nebudu, na seriál se chystám... proč - protože předpokládám, že tam bude hezké zpracování toho světa (kulisy, kostýmy...), čekám že tam bude hezky pojatá akce, nějaká zajímavá politická zápletka, ve které se budou smažit postavy, které mi budou sympatické nebo sympaticky nesympatické... podobně jako u jiných seriálů.


(mimochodem, obecně mám dojem, že moderní požadavek na jednoduchost je až degenerativní - docela mě deptá, že seriály a filmy tak nějak ztrácejí složitost, zplošťují se, vytrácí se kombinace; až na výjimky kde to je cíleným záměrem. Je tam víc postav, je tam komplikovaná intrika... ok, whatever, prostě to je něco co neni 100% oddechový a vyžaduje to pozornost. Radši si nepředstavuju, jak by dopad třeba Death Note, kdyby nějakýho blba napadlo "je to moc kombinovaný, musí tomu rozumět i pitomej amík co prošvihne dva díly" - celý by to najednou bylo totálně o ničem, ta genialita by se rozpadla jak domeček z karet. A přitom u Death Note není komplikovanost hlavní devizou, ale bez ní by to prostě byla fraška)
Autorská citace #34
25.4.2011 08:04 - Vojtěch
Námitka, že je v seriálu AGoT moc postav je podle mého důsledkem toho, že je to knižní adaptace. Přijde mi, že ten řev čtenářů by byl daleko větší, než brblání lehce zmatených nečtenářů nad počtem postav a dávkováním informací, kdyby se autoři nějak odchýlili od tempa dávkování informací od knihy a mohlo by to celé vyznít nějak jinak (tohle ještě při sledování scény X divák vědět nemá atd.). Nevím taky jestli by se změnami ve skladbě souhlasil G.R.R.M., když by chtěli, aby se spolupodílel na tvorbě. Já měl v postavách bordel i při čtení knihy (příkladem budiž úvodní kapitola*), tak se tomu u seriálu nedivím. Chvilku to trvalo, než se nějak pospojovaly do jakési skládačky. Dlužno podotknout, že obrazem se těžko přidávají informace typu "Chytil sestru za ruku", které lze vztahy v textu omílat přece jen více a trochu čtenáři pomáhat.

A proč se na to dívat? Chci se dívat na upíry: Vampire Diaries, chci vesmír: Star Trek, atd., chci fantasy: ... Myslím, že když si člověk chce vybírat žánrově, tak zase tolik seriálů nevyhrabe apokud je otázka čím je AGoT lepší než ostatní, tak upřímně řečeno nevím a nevím ani jestli chci vědět. Osobně se plně spokojuji s tím, že mě to chytne a mám chuť sledovat další díly. Nemám potřebu vidět NEJLEPŠÍ seriál. Kvalitní mi stačí.

Jde si pustit "Potkali se u kolína."
______________________________________________________________

*SPOILER, tedy jen malý: Na úvod hry o trůny jsou dva členové noční hlídky na průzkumné výpravě kamsi za zeď a tam jsou obklíčeni a rozsekáni bílými přízraky. Navodí to atmosféru, ukáže jak se G.R.R.M. hodlá chovat k postavám a zároveň připraví čtenáře o dvě postavy, o kterých by si mohl začít vytvářet iluzi, že mají nějaký důležitý vztah k ději.
Autorská citace #35
25.4.2011 10:41 - Colombo
Volal mě někdo?
Autorská citace #36
25.4.2011 10:46 - Vojtěch
Neeeeee :D
Autorská citace #37
25.4.2011 13:23 - alef0
Problém je v tom, že AGOT nemá hlavného hrdinu, okolo ktorého sa to všetko točí, práve naopak -- dokonca každá kapitola je písaná z pohľadu inej postavy a tých postáv je tam milión, prichádzajú, umierajú, rodia sa, ženia sa. Na predlohe je tiež dobrý uhol pohľadu, keď rozhodnutia jednej postavy sú interpretované ako katastrofa z opačnej strany.

Ono je to bordel, ale otázka je, ako sa to dá spraviť inak.
Autorská citace #38
25.4.2011 19:33 - Vojtěch
No právě že tohle překopat by byla myslím chyba.
Autorská citace #39
25.4.2011 20:56 - Alek
Hlavní problém imo není v množství postav, ale v tom, že jsou tam vlastně všechny najednou. V LOTRovi je jich taky hodně, ale jsou představovány postupně. Je to extra náročné na přetvoření v něco smysluplného.

Od 3. dílu se ty linky výrazně rozpojí a sám jsem zvědav, jak ty čtyři dějový linky dokážou vhodně pospojovat. Souhlas, že překopání (uvažovalo se o filmech z pohledu Jona a Daenerys) by byla chyba.
Autorská citace #40
25.4.2011 22:12 - alef0
To je daň za krátenie.

Tie postavy sa v seriáli vysypú z kýbla naraz. Eddard, Catelyn, Sansa, Arya, Jon, Bran (a Rickon a Robb a Theon sa mihnú), Cersei, Jaime, Tyrion (a mihne sa Šándor), Danaerys, Viserys a Drogo, plus tí traja z Čiernej hliadky a Benjen.

Jediné, čo by sa dalo seknúť, je odložiť Drogovu a Danaerysinu líniu do ďalšej epizódy, lebo ona bude nejaký čas separovaná. So zvyškom je to ťažké, keďže každý stretne každého.
Autorská citace #41
25.4.2011 22:16 - noir
Díky, jak potvrzujete mé tvrzení, že seriál "otročí" literární předloze. Popravdě postavy, o nichž píše alef, jsem ani v seriálu nezaznamenal...

IMHO tomu chybí ta interpretační odvaha-kterou měl třeba Jackson u LOTRa-troufl si vyškrtnout celou jednu stranu konfliktu (Sarumana) - a nic velkého se nestalo.

Na zbytek dotazů odpovím zítra.
Autorská citace #42
25.4.2011 22:29 - alef0
noir píše:
Díky, jak potvrzujete mé tvrzení, že seriál "otročí" literární předloze. Popravdě postavy, o nichž píše alef, jsem ani v seriálu nezaznamenal...

GRRR Martin je egoista, ktorý musí mať kontrolu nad každým pixelom obrazu, pri zmienke o fan-fiction dostáva dobytčí a IMHO by najradšej držal kameru a zároveň hral.

Jeho fanúšikovia sú rovnako fanatickí.

Jackson to presekal celkom statočne, prakticky na kosť dvoch hlavných línií (Sam + Frodo a Legolas + Chodec), a na povyky typu ,,kde je Bombadil" sa zabudlo.

Problém je, že málokto tuší, čo je vlastne hlavná dejová línia a tak je ťažké osekávať. (Ja by som vyšmaril celú Danaerys ;-))

Teším sa na zajtra.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11037087440491 secREMOTE_IP: 3.83.87.94